Heineken goed op weg maar voorziet toch probleem

Heineken groeimarkten winst sponsor

Heineken goed op weg maar voorziet toch probleem.

 Heineken goed op weg maar voorziet toch problemen.

Heineken zit in de lift  de verkopen in de meeste gebieden stijgt de verkoop met uitzondering van het Midden-Oosten, Afrika en Oost-Europa. Daarnaast liggen door de oliedalingen Nigeria en Rusland ook niet bepaald in een rustig vaarwater.

Door gunstige wisselkoersen is de omzet aanzienlijk gestegen dat is met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. De nettowinst ging met 16% procent omhoog naar 2 miljard euro. Er werd dus een winst van 3.5 % gerealiseerd en dat is een erg goed resultaat.

Aandeelhouders kunnen uitzien naar een dividend dat met 1,30 euro per aandeel 18 procent hoger is dan vorig jaar. Hiervan is 0,44 euro per aandeel al in augustus uitgekeerd.

 Groeipotentie

Het bekijken van potentiele groeimarkten is een belangrijk onderdeel van elke onderneming. Heineken dacht afgelopen jaar een belangrijke groeimarkt te vinden in Brazilie, Polen en Vietnam en heeft daar een marktaandeel gewonnen. Daarnaast heeft het immers populaire merk een steeds stevigere houvast in de Verenigde Staten gevonden.

Uitdaging

Het Nederlandse concern spreekt zich over een grote uitdaging uit. Zo zegt Laurence Debroux (financieel directeur) tegen AFN dat de Afrikaanse markt nog wel eens een te grote uitdaging zou kunnen worden. Daarnaast blijven de prijzen in Europa onder druk staan door de vergrijzing en de gestaagde economische groei.
Ondanks dat de economie globaal afgelopen jaar niet de meest grote groei heeft doorstaat heeft Heineken vertrouwen in de opkomende markten. ‘Alle ingredienten voor groei zijn daar aanwezig”. Aldus Mevr.Debroux. De bevolking in steden wordt steeds groter en de middenklasse groeit ook steeds meer. We hebben onze ogen ook sterk gericht op Mexico en Vietnam.”

 

Winst

Ondanks de zorgen mag de bierbrouwer zichzelf best een schouderklopje geven. In Noord- en Zuid- Amerika nam de verkoop met 5% toe en ondanks de krimp en China en Indonesie werd er in Azie een dikke plus geboekt van 6 procent. De bierverkoop viel door bovengenoemd probleem in Europa tegen en was een bescheiden 1%, dat heeft ook te maken met de kleine groei die de bierbrouwer in eigen land heeft doorgemaakt.

RSS
Facebook
Facebook
Google+
https://www.verantwoordinvesteren.nl/10022016/heineken-winst-sponsors/
LinkedIn

Copyright © 2016. Alle rechten voorbehouden VerantwoordInvesteren